söndag 6 februari 2011

Jag älskar att skriva berättelser! Jag gör gärna det nu!!

                        Kapitel 1: Mulle och Molly.

I en skog bor Mulle Mullvad. Han bor i en håla. Mulle Mullvad är fem år.
Alldeles intill honom ligger en liten stuga, den är ful och  rutten. Alla barn
som går förbi tror att en häxa bor där, men det tror inte Mulle Mullvad.
Han tror att det är en snäll barnfamilj som bor där. Ibland kommer det
ut klädda barn dit och knackar på, sedan skriker de och springer i väg.
Mulle Mullvad tror att det är på halloween de kommer.

Mulle Mullvad har en kompis som heter Molly Mus. Hon är en mus. Molly
Mus bor precis bredvid Mulle Mullvad. Hon är fyra år. Fast Molly Mus
tror precis som barnen att i stugan bor en häxa. Mulle Mullvad och Molly
Mus är bästa vänner. Molly Mus kallar Mulle Mullvad för Mulle och Mulle
kallar Molly Mus för Molly. Molly och Mulle leker tillsammans varge dag.
De leker jätte bra tillsammans. Nu ska de leka igen.

-Molly! ropar Mulle, vi leker pjätt!
-Ja! Det gör vi Mulle! De springer iväg och leker.
 De har så roligt att de inte märker att det kommer ut en gammal gumma ur det läskiga huset! :-o Hon har käpp, mörkt tovigt hår och sneda glasögon som sitter på nästippen. Efter henne kommer en kolsvart katt med röda ögon!!

-Nu orkar jag inte mer! säger Molly som tar. -Du säger så bara för att jag ska komma så du kan ta mig! säger Mulle. -Nej det gör jag inte alls!! -Lovar du? -Nej, men kom nu Mulle!! -Okej då! säger Mulle och kom sakta fram till Molly.
-Haha! ropar Molly, Pjätt! Hon tar Mulle så nu är det han som tar! -Som du ljuger Molly! säger Mulle förargat. -Men jag lovade ju aldrig!:-( -Nej, det är sant. Kom vi går in till mig och dricker saft, säger Mulle glatt. -Och äter kakor, fyller Molly i.

Gumman hade gott in i stugan när djuren slutade leka för hon ville inte bli upptäckt!

Mulle hoppade före ner i hålet. Tätt efter kom Molly. Hon hjälpte till att plocka fram kakorna som var hennes favorit. Mulle fick ta fram saften och glas. De små vännerna började äta och pratade om vad de skulle göra i morgon. Plötsligt började Molly's ena tass rycka lite då och då.
-Åh, jag måste hem, sa hon sorgset. :-( -Varför det? frågade Mulle. -Märker du inte att min tass rycker till? -Jo! Nu när du säger det så! säger Mulle oroligt. -Går jag inte hem nu... -Så vad då? frågar Mulle intresserat. -Jag vet inte vad som händer men hemskt vet jag att det är! -Ja, det är nog bäst att du går nu i så fall!

1 kommentar:

  1. Wow, vilken berättelse. Ser fram mot kapitel två. Kram Micke

    SvaraRadera