lördag 5 mars 2011

Sportlovet! :)

Det är kanske lite sent att skriva det nu men...

På Måndagen, Tisdagen och Onsdagen var jag på Kul med häst! Det hittade jag i kul i fem som jag fick i skolan. 

Måndag:
När vi kom dit gick vi först fel, sedan sa en tjej att alla som skulle vara med på Kul med häst skulle gå upp för några trappor...
När vi kom upp var det massor av barn. En tjej ropade upp alla namnen och sa vart alla skulle. Jag skulle längst bort i rummet. Sedan fick alla i min grupp (nybörjargruppen) ställa sig i en kö och säga sina personnummer. 

När allt var klart skulle vi pyssla! Man fick välja ett papper, två bilder på hästar eller hundar, (jag valde så klart hästar eftersom vi var på ett ridläger :) Man fick klistra fast bilderna på pappret man valt. Det fanns lite glitter man kunde hälla på lite här och var. Sedan när man var klar skulle de lamineras! Ridlärarna vi hade hette förresten Rebecka och Nikita.

När alla var klara med det skulle vi välja hästar! Rebecka och Nikita berättade lite om varje häst man kunde välja. Jag valde Dumle för han var lite rolig sa de. (Fast det ångrade jag efteråt!)

När alla hade hittat hästarna de skulle ha fick vi stå med de att tag i spiltan/boxen och vänta på att alla skulle hitta sina hästar och tränsa de, sadla de o.s.v. Fast under tiden som jag väntade på att alla skulle bli klara höll Dumle på att äta hela tiden! Jag sa till honom på skarpen hela tiden men han bara fortsatte! Jätte jobbigt! Tillslut kom det en tjej Emma hette hon som smällde till honom och sa till honom. Då slutade han för stunden...

Sedan ledde vi hästarna på ett långt led in i det Lilla ridhuset. Där ställde vi de på medellinjen som det kallas. Där fick vi spänna sadeljorden och korta/ länga stigbyglarna. Sedan skulle vi ta oss upp på häst ryggen! Efter som jag var på Stallkurs i somras visste jag hur man hoppade upp så det klarade jag galant! När alla var uppe skulle vi lära oss hur man höll tyglarna. (som jag också visste hur man gjorde!)  Sedan skrittade vi runt i ridhuset lite tills vi skulle sluta. Vi ledde tillbaka hästarna till stallet.

Vi fikade lite sedan gick vi hem. 

Tisdag:
Denna gången hittade vi till samlingsplatsen. :) Vi skulle börja med att rida den dagen! Nu fanns det några stora hästar att välja på också! Jag valde en som hette Rinaldo. Han var snäll fast väldigt stor!! Han var redan sadlad och tränsad när jag kom för någon hade haft honom före mig. Så jag slapp göra det på den stora hästen!! Spiltan var för smal för att jag skulle vända honom i den, så jag fick vända honom i stallgången. 

När vi väl var inne i Lilla ridhuset var det likadant som på måndagen. Vi spände sadeljorden och kortade/ lengde stigbyglarna. Vi skrittade den dagen också. Det var 6:åringar med, det glömde jag skriva innan! :) De blev ledsna bara för att deras häst böjde ner huvudet och kliade sig på hoven! Jag frågade Nikita om vi kunde trava på onsdagen, hon sa kanske.

Vi fick testa på voltige! Det var jättekul!!! Jag stod på den skrittande Cocos (som hästen hette) utan att hålla i mig!! Det var lite läskigt!

Sen fikade vi.

Vi lärde oss lite om om vad alla delarna på sadeln och tränset hette. 

Onsdag:
Vi fodrade alla hästarna i Lilla stallet. Vi lärde oss lite om vad hästarna fick för mat, vi fick faktiskt smaka det!! Vissa saker var gott. 

Sedan valde vi hästar. Den här gången valde jag Cocos som vi hade voltige på! Hon var jättesnäll. Henne fick jag sadla och tränsa själv, det var lite svårt för hon var ganska hög. I ridhuset behövde jag inte hjälp alls för att korta/ länga stigbyglarna eller spänna sadeljorden! När Nikita gick förbi mig passade jag på att fråga henne om vi skulle få trava idag. Men nej, inte med 6:åringarna. Det tyckte jag var synd.   
:( 

Sen fikade vi och gick hem. 

Måste det vara så långt till påsklovet!! Jag vill ju dit igen!! (Utan 6:åringarna så vi får trava :)

Torsdag:
På torsdagen hade vi bestämt med farfar och Eva att vi skulle se Trassel, den var jättebra!!

Fredag:
Morten ville testa Ju-jutsu på fredagen, så det gjorde han. Men jag ville inte följa med för det hade nog inte varit så kul att bara sitta där, och att sitta och läsa en bok skulle heller inte gått, för det var säkert ganska hög ljudvolym där! Jag stannade hemma! 

På kvällen var vi på genrepet på Meloidifestivalen sista deltävlingen. Idag är det ju Andra chansen! Det ska jag kolla på! Vem tycker ni av alla låtarna som var med i år (även de som åkt ut) var bäst? Jag tyckte Linda Bengtzing med E de fel på mej!

Lördag:
På lördagen gick jag själv på Ju-jutsu eftersom jag går på det! :)

Söndag:
Vi glömde badmintonen! Jag går ju på badminton på söndagar men vi hade helt enkelt ngt annat för oss så vi glömde det! 

Måndag:
Och så började skolan igen! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar